Istoric

POMPIERII BRAILENI – TRECUT SI PREZENT

 

                 Cea mai veche mentiune documentara despre pompierii din Braila dateaza din 1831, mai precis de la aplicarea Regulamentului Organic în Tara Româneasca si consta în porunca Divanului Savârsitor al Principatului Valahiei catre Magistratul orasului Braila. Acest act se poate numi ,,Certificatul de nastere” al pompierilor braileni. Serviciul de combatere a incendiilor a fost dotat cu doua tulumbe, cumparate de la Odessa în 1834, iar pentru initierea pompierilor în utilizarea lor, a fost numit, de la Bucuresti, un om cu experienta în acest mestesug.
                În 1863 a fost realizat un local special pentru pompieri, opera a arhitectului Dumitru Poenaru, pe strada Orientala.
               Sectia de pompieri a orasului Braila s-a înfiintat la 1 aprilie 1874, în cadrul Bateriei Galati din Divizia a III-a prin Legea privind reorganizarea serviciului de pompieri pe baze militare din 12 martie 1874. Acest moment a consfintit militarizarea, în cea mai mare parte, a serviciului de pompieri si preluarea de Sectia de pompieri a unor prerogative ale artileriei teritoriale.
Despre bravura dovedita de pompierii braileni s-a auzit si în capitala. Astfel, ca urmare a interventiilor curajoase si deosebit de periculoase la Moara Violatus, din 24 si 25 iulie 1912, au fost distinsi 3 pompieri de catre însusi regele Carol I prin Înaltul Decret Regal nr. 3654 acordându-li-se brevetele si medaliile ,,Barbatie si Credinta”.
                Un moment de seama în evolutia pompierilor braileni l-a constituit înfiintarea, în 12 februarie 1937, a Companiei de pompieri Braila în baza Legii 56/1936, care reglementa activitatea pompierilor militari si civili din România. Dupa cel de-al Doilea Razboi Mondial pompierii braileni si ofiterul cu prevenirea incendiilor s-au preocupat de organizarea prevenirii si stingerii incendiilor în Raionul, de atunci, Braila.
La 18 mai 1961, ia fiinta Compania a II-a de pompieri Braila, cu sediul în incinta Combinatului de Celuloza si Hârtie.
                Ca urmare a reorganizarii teritoriale, în 1968, se înfiinteaza Grupul de pompieri al judetului Braila cu sediul în strada Orientului, iar din 1974 s-a mutat pe bulevardul Dorobanti nr. 468.
Activitatea institutiei a câstigat si mai mult în operativitate în perioada de dupa Revolutia din 1989, prin înfiintarea pichetelor (actual garzi de interventie) din orasele Ianca si Însuratei în 1995 si Faurei în 2003.

               Începând cu 15 decembrie 2004, prin reorganizarea Inspectoratului de Protecţie Civilă Brăila şi a Grupului de Pompieri ,,Dunărea” al județului Brăila, în baza Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 88 din 30.08.2001 cu modificările și completările ulterioare, Hotărârii Guvernului României nr. 1490/2004 și Hotărârii Guvernului României nr. 1492/2004, s-a format actuala structură destinată asigurării managementului situațiilor de urgență Inspectoratul pentru Situații de Urgență ,,Dunărea” al județului Brăila, care asigură în zona de competență coordonarea, îndrumarea și controlul activităților de prevenire și gestionare a situațiilor de urgență.

               Astfel, serviciile profesioniste pentru situații de urgență asigură intervenția pentru stingerea incendiilor și prim ajutor calificat în accidente rutiere sau tehnologice, la inundații, avarii și alte catastrofe naturale, acoperind practic, întregul spectru al misiunilor specifice protejării vieții, a mediului înconjurător și a bunurilor materiale.

               Începând cu anul 2006 se intră în etapa profesionalizării instituției, prin înlocuirea militarilor în termen cu personal profesionist, în vederea creșterii gradului de operativitate în îndeplinirea misiunilor si atribuțiilor specifice.

Astfel, în 2007 ultimul contingent de militari în termen, care și-au satisfăcut stagiul militar obligatoriu la inspectorat, este trecut în rezervă printr-o ceremonie care a avut loc pe platoul din Piața Independenței din municipiul Brăila.

               Cooperarea și conlucrarea dintre Inspectoratul pentru Situații de Urgență și autoritățile administrației publice locale, cunoaște noi coordonate ale cooperării, atât în domeniul îndeplinirii misiunilor cât și al finanțării unor activități specifice.

               Prin proiectele de cofinanțate din fonduri europene tehnica de intervenție veghe de peste 25 ani a fost schimbată, treptat, cu tehnică modernă și complexă care să răspundă nevoilor actuale. Pe lângă tehnica de stingere a fost schimbată, fost achiziționate tehnică și mijloace de intervenție pentru specifice fiecărui tip de risc.

               Pe perioada celor 20 de ani, Consiliul Județean Brăila a dotat inspectoratul cu o autospeciala pentru descarcerare, două șenilate cu platformă și sisteme de stingere,  două ATV-uri cu platformă, o pernă de salvare de la înălțime și patru autovehicule pentru muncă operativă folosite pentru îndeplinirea atribuțiilor în domeniul prevenirii situațiilor de urgență și executării misiunilor încredințate.

               În data de 12.12.2019 s-au finalizat lucrările la obiectivul de investiție “Mansardare şi termosistem la pavilionul administrativ al ISU Dunărea Brăila”.

               Serviciul Mobil de Urgență, Reanimare și Descarcerare Brăila și-a început activitatea în luna septembrie 2009. La acea dată SMURD Brăila funcționa cu trei echipaje de pompieri paramedici care asigurau ture permanente, cu o stații în municipiul Brăila și în orașele Ianca și Însurăței. În octombrie 2013 se operaționalizează a patra stație SMURD în orașul Făurei.

               Scopul înființării acestor staţii SMURD a fost acela de a scurta timpul de răspuns la solicitările medicale în zonele de competență ale fiecărui echipaj. Gama intervențiilor la care este solicitat SMURD Brăila include toate urgenţele ce pun în pericol viaţa persoanelor, cum ar fi: accidente rutiere, accidente de muncă sau casnice, stări de inconştienţă, stopuri cardiorespiratorii, suspiciuni de infarct, insuficienţe respiratorii acute şi nu în ultimul rând, accidente cu multiple victime.

               Pentru reducerea timpilor de răspuns la solicitări inspectoratului, în anul 2018, a fost operaționalizat un punct de lucru în mediul rural, în partea de nord a județului, în localitatea Măxineni, care are în dotare o autospecială pentru stingerea incendiilor și o ambulanță SMURD, iar în 2019 a fost operaționalizat punctul de lucru din localitatea Dudești care are în dotare o autospecială pentru stingerea incendiilor.

               Inspectoratul pentru Situații de Urgență “Dunărea” al județului Brăila a primit pe 13 septembrie 2017 noul drapel de luptă. Președintele României, Klaus Iohannis, a înmânat la Mausoleul ”Mormântul Ostașului Necunoscut” din Parcul Carol al Capitalei, drapelele de luptă pentru 11 unități din subordinea Inspectoratului General pentru Situații de Urgență, printre care și Inspectoratul pentru Situații de Urgență ”Dunărea” al județului Brăila.

               Pe lângă diversele intervenții zilnice ale echipajelor subunităților inspectoratului trebuie amintite intervenții de lungă durată la inundații din 2006 de pe râul Buzău, din 2010 când fluviul Dunărea a ajuns la cota istorică de 713 cm și care a pus în pericol lucrările de apărare a Insulei Mari a Brăilei, căderile masive de zăpadă din iarna lui 2012, incendiile la fondurile forestiere din Pădurea Viișoara (august 2022) și Pădurea Stejarul (iulie 2024).

               Diversificarea tehnicii și a mijloacelor de intervenție, a acțiunilor de prevenire a situațiilor de urgență, perfecționarea formelor de pregătire prin specializarea continuă a echipelor de salvatori, reducerea timpilor de răspuns și de intervenție au fost și rămân direcții care stau permanent în atenția conducerii instituției, în vederea asigurării și creșterii gradului de siguranță a cetățenilor și bunurilor materiale ale acestora, a patrimoniului public și privat.

Atributii principale

– Planifica si desfasoara inspectii, controale, verificari si alte actiuni de prevenire privind modul de aplicare a prevederilor legale si stabileste masurile necesare pentru cresterea nivelului de securitate al cetatenilor si bunurilor;
– Elaboreaza studii, prognoze si analize statistice privind natura si frecventa situatiilor de urgenta produse si propune masuri în baza concluziilor rezultate din acestea;
– Desfasoara activitati de info rmare publica pentru cunoasterea de catre cetateni a tipurilor de risc specifice zonei de competenta, masurilor de prevenire, precum si a conduitei de urmat pe timpul situatiilor de urgenta;
– Participa la elaborarea reglementarilor specifice zonei de competenta si avizeaza dispoz tiile în domeniul prevenirii si interventiei în situatii de urgenta, emise de autoritatile publice locale si cele deconcentrate/descentralizate;
– Emite avize si autorizatii, în conditiile legii;
– Monitorizeaza si evalueaza tipurile de risc;
– Participa la elaborarea si derularea programelor pentru pregatirea autoritatilor, serviciilor de urgenta voluntare si private, precum si a populatiei;
– Organizeaza pregatirea personalului propriu;
– Executa, cu forte proprii sau în cooperare, operatiuni si activitati de înstiintare, avertizare, alarmare, alertare, recunoastere, cercetare, evacuare, adapostire, cautare, salvare, descarcerare, deblocare, prim ajutor sau asistenta medicala de urgenta, stingere a incendiilor, depoluare, protectie N.B.C. si decontaminare, filtrare si transport de apa, iluminat, asanare de munitie neexplodata, protectie a bunurilor materiale si valorilor din patrimoniul cultural, acordare de sprijin pentru supravietuirea populatiei afectate si alte masuri de protectie a cetatenilor în caz de situatii de urgenta;
– Controleaza si îndruma structurile subordonate, serviciile publice si private de urgenta;
– Participa la identificarea resurselor umane si materialelor disponibile p entru raspuns în situatii de urgenta si tine evidenta acestora;
– Stabileste conceptia de interventie si elaboreaza/coordoneaza elaborarea documentelor operative de raspuns;
– Avizeaza planurile de raspuns ale serviciilor de urgenta voluntare si private;
– Planifica si desfasoara exercitii, aplicatii si alte activitati de pregatire, pentru verificarea viabilit atii documentelor operative;
– Organizeaza banca de date privind interventiile, analizeaza periodic situatia operativa si valorifica rezultatele;
– Participa cu grupari operative/solicita sprijinul gruparilor operative stabilite si aprobate pentru/la interventii în zona/în afara zonei de competenta;
– Participa la actiuni de pregatire si interventie în afara teritoriului national, în baza acordurilor la care statul român este parte;
– Participa la cercetarea cauzelor de incendiu, a conditiilor si împrejurarilor care au determinat ori au favorizat producerea accidentelor si dezastrelor;
– Stabileste, împreuna cu organele abilitate de lege, cauzele probabile ale incendiului;
– Controleaza respectarea criteriilor de performanta, stabilite în conditiile legii, în organizarea si dotarea serviciilor voluntare si private, precum si activitatea acestora;
– Constata si sanctioneaza, prin personalul desemnat, încalcarea dispozitiilor legale din domeniul de competeta;
– Desfasoara activitati privind solutionarea petitiilor în domeniul specific;
– Organizeaza concursuri profesionale cu serviciile voluntare s i private, precum si actiuni educative cu cercurile tehnico -aplicative din scoli;
– Asigura informarea organelor competente si raportarea actiunilor desfasurate, conform reglementarilor specifice;
– Încheie, dupa terminarea operatiunilor de interventie, documentele stabilite potrivit regulamentului;
– Asigura planificarea si mobilizarea resurselor proprii la instituirea masurilor exceptionale prevazute de lege, precum si la declararea starilor de mobilizare si razboi;
– Îndeplineste alte sarcini stabilite prin lege.